Direktlänk till inlägg 15 juni 2010

Fundering kring kungafamiljen!

Av Amanda Nyström - 15 juni 2010 20:49

Idag har jag en fundering kring kungafamiljen.

Jag har gått runt länge och stört mig på att vi svenska medborgare,

ska slita och dra in pengar. Som vi sedan ger bort (skattar) till kungafamiljen.

Vi ger bort pengar till dom, som dom sedan använder till exempel deras jävla bröllop. Är det verkligen meningen att jag ska slita arslet av mig, ge bort pengar till dom som inte gör någonting? Eller vadå, visar Sverige fint utåt.
Puhh, sätt mig i den positionen och jag lovar er alla jag ska inte ta en krona av er.


Vad är det som är så himla bra med kungafamiljen?
Snälla kan någon förklara det för mig, för jag fattar det inte?
Puss/Amanda


 

 
 
Ingen bild

rojalist, inte bröllopist

19 juni 2010 11:16

Hej Amanda, självklart kan jag förklara detta med kungafamiljen för dig då du verkar ha missförstått det. Det är sant det du säger att kungafamiljen får bidrag av oss skattebetalare. Detta bidrag kallas apanage och är ungefär 17:- per skattebetalande vuxen. Mycket riktigt är en av fördelarna med kungafamiljen ett ansikte utåt, och ett turistattraktionsvärde som är svårt att sätta värde på. Svenskt näringsliv, som är det enda som idag håller upp den välvärd vi fortfarande har kvar sedan folkhemmet, har många gånger sagt att just Kungen är den bästa marknadsföringen för export av svenska produkter som finns. Kungen attraherar också, som tidigare nämnt, ett stort antal turister till Sverige varje år. Då de turister som lockas av kungen ofta är välbärgade innebär det att dessa konsumerar mycket under deras vitselse, och pengar från andra länder strömmar således in över våra gränser vilket ger oss ett bra tillskott i stadskassan. I jämförelse med apanaget du betalat 17:- till och tycker känns orimligt betalar du ca 150:- varje månad till svenska kyrkan. Tycker du svenska kyrkan är 8 gånger viktigare än monarkin?

Du oroar dig över att du är med och betalar bröllopet, men den summan är mikroskopisk. Bröllopet beräknar kosta ca 40 miljoner kronor, och då betalar kungen själv hälften av sin egen förmögenhet (som kommer främst från arv, inte apanaget) och staten går inte med resterande 20 miljoner. Dock är detta ett väldigt stort spektakel, och människor strömmar in från hela världen för att se detta. Med andra ord kommer 100 tals miljoner kronor gå tillbaka till stadskassan, vilket är en ren vinstaffär för svenska folket.

Jag förmodar att du hellre vill ha en republik då du verkar baktala monarkin. Kom ihåg att en president aldrig kan bli en lika vital symbol för oss som kungen, men skulle kosta minst lika mycket. Personligen tycker jag vi har ett bra system i Sverige, där vi väljer vem som ska ha makten men låter den högst värderade symbolen gå i arv.

Summan är alltså att kungen totalt sätt drar in mer pengar till stadskassan via indirekta aktioner. Du betalar honom 17:- men får 25:- tillbaka. Utöver detta får man inte glömma att kungen är en viktig historisk symbol för det svenska folket, och bidrar till en nationell gemenskapskänsla, som även det kan höja produktiviteten och stärka landet vid en eventuell kris.

Hoppas du nu förstår bättre varför vi har kungahus i Sverige!

/
MVH A

 
Amanda

Amanda

19 juni 2010 14:22

Spelar ingen roll vad du säger och hur bra du tycker kungafamiljen är. Jag tycker inte om dom. Jag har inte valt att ha en kungafamilj. Jag betalar fortfarande till kungafamiljen och jag vill inte jag göra det. Spelar ingen roll om jag betalar 17 kr eller 150 kr. JAG VILL INTE BETALA TILL DOM! Detta är min åsikt och jag gillar dom inte. Så låt mig tycka det!

http://amandanystrom.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Amanda Nyström - 18 december 2010 18:18

                       

Av Amanda Nyström - 18 december 2010 13:36


Affärsidén är nu satt i verket för John Bauer-eleverna Malin Roos och Amanda Nyström. Den går ut på att till ett billigt pris klippa, färga, eller slinga håret på sina kunder, för att sedan skänka 75 procent av inkomsterna till Bassestiftelsen. ...

Av Amanda Nyström - 18 december 2010 13:16

Nu kan jag äntligen lägga ner lite tid på bloggen. Det har varit mycket nu på slutet. Jobbar, fixar med företaget, pluggar, tränar mm. Vilket resulterar att bloggen inte får min uppmärksamhet. Men jag ska bättre mig, jag lovar ♥ PUSS...

Av Amanda Nyström - 22 november 2010 12:56

Tur att jag har en sånn stor tid till bloggen, eller inte. Det ända jag gör om dagarna är: jobba, gå i skolan, vara med familjen, vart på kalas, fixar med företaget. Och det känns som att jag aldrig får en ledig dag. Vilken tur att jag äntlig...

Av Amanda Nyström - 21 november 2010 19:52

Jag behöver någons hjälp! På Tisdag kommer jag bli intervjuad av öp och de kommer att tas kort när jag arbetar. Behöver därför någon som är sugen på att klippa eller färga sig. Detta kommer självklart att kosta. 200 kronor för en klippning ...

Presentation

Fråga mig

8 besvarade frågor

Omröstning

DU vinner 1 miljon, vad gör du med pengarna?
 Köper en bil
 Reser
 Köper hus
 Skänker till vänner & familj
 Handlar kläder
 Köper 100 000 Tia-lotter
 Skänker till välgörenhet

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16 17
18
19 20
21 22 23 24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards